|
||
|
||
Specjalistyczna Praktyka Lekarska „MEDIPRO”
email: pl.medipro@gmail.com
kom.: +48 600 828228
|
LEKARZ MEDYCYNY PRACY SPECJALISTA MEDYCYNY RODZINNEJ LEKARZ SYSTEMU RATOWNICTWA MEDYCZNEG |
|
|
||
|
||
INSTRUKCJA
POSTĘPOWANIA WS. UDOSTĘPNIANIA INFORMACJI O STANIE ZDROWIA PACJENTA 1. Pacjent ma prawo do informacji o swoim
stanie zdrowia. 2. Pacjent, w tym małoletni, który ukończył
16 lat lub jego przedstawiciel ustawowy ma prawo do uzyskania od lekarza
przystępnej informacji o stanie zdrowia pacjenta, rozpoznaniu, proponowanych
oraz możliwych metodach diagnostycznych i leczniczych, dających się
przewidzieć następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia
oraz rokowaniach. 4. Pacjent małoletni, który nie ukończył 16
lat ma prawo do uzyskania od lekarza informacji w zakresie i formie
potrzebnej do prawidłowego przebiegu procesu diagnostycznego lub
terapeutycznego. 5. Lekarz ma obowiązek udzielać pacjentowi, w
tym pacjentowi, który ukończył 16 lat lub ustawowemu przedstawicielowi
przystępnej informacji o jego stanie zdrowia, rozpoznaniu, proponowanych oraz
możliwych metodach diagnostycznych, leczniczych, dających się przewidzieć
następstwach ich zastosowania albo zaniechania, wynikach leczenia oraz
rokowaniach. 6. Jeżeli pacjent nie ukończył 16 lat lub
jest nieprzytomny bądź niezdolny do zrozumienia znaczenia informacji, lekarz
udziela informacji osobie bliskiej[1]. 7. Pacjentowi, który nie ukończył 16 lat,
lekarz udziela informacji w zakresie i formie potrzebnej do prawidłowego
przebiegu procesu diagnostycznego lub terapeutycznego i wysłuchuje jego
zdania. II. Zasady udzielania informacji 1. Pacjent lub jego ustawowy przedstawiciel
mają prawo do wyrażenia zgody na udzielenie informacji innym osobom. 2. Lekarz może udzielić informacji o stanie
zdrowia pacjenta innym osobom tylko za zgodą pacjenta lub za zgodą jego
przedstawiciela ustawowego. 3. Pacjent ma prawo żądać, aby lekarz nie
udzielił mu informacji. 4. Na żądanie pacjenta lekarz nie ma
obowiązku udzielać pacjentowi informacji o stanie jego zdrowia. Pacjent,
który skorzystał z prawa do rezygnacji z uzyskiwania informacji o swoim
stanie zdrowia, w każdej chwili może takie żądanie odwołać i zażądać
informacji, a lekarz jest zobowiązany do jej udzielenia. 5. Po uzyskaniu informacji pacjent ma prawo
przedstawić lekarzowi swoje zdanie w tym zakresie. 6. W sytuacjach wyjątkowych, jeżeli rokowanie
jest niepomyślne dla pacjenta, lekarz może ograniczyć informację o stanie
zdrowia i o rokowaniu, jeżeli według oceny lekarza przemawia za tym dobro
pacjenta. W takich przypadkach lekarz informuje przedstawiciela ustawowego
pacjenta lub osobę upoważnioną przez pacjenta. Na żądanie pacjenta lekarz ma
jednak obowiązek udzielić mu żądanej informacji. Pacjent ma prawo żądać, aby
lekarz udzielił mu informacji w pełnym zakresie. 7. Jeżeli nie zachodzi sytuacja, w której
zwłoka w udzieleniu pomocy lekarskiej mogłaby spowodować niebezpieczeństwo
utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia i
lekarz nie podejmuje lub odstępuje od leczenia pacjenta, pacjent, jego
przedstawiciel ustawowy lub opiekun faktyczny mają prawo do dostatecznie
wczesnej informacji o zamiarze odstąpienia przez lekarza od leczenia pacjenta
i wskazania przez tego lekarza możliwości uzyskania świadczenia zdrowotnego u
innego lekarza lub podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych. 8. W przypadku odstąpienia od leczenia,
lekarz ma obowiązek dostatecznie wcześnie uprzedzić o tym pacjenta lub jego
przedstawiciela ustawowego bądź opiekuna faktycznego i wskazać realne
możliwości uzyskania tego świadczenia u innego lekarza lub w innym podmiocie
leczniczym. 9. W przypadku odstąpienia od leczenia lekarz
ma obowiązek uzasadnić i odnotować ten fakt w dokumentacji medycznej. 10. Pod pojęciem opiekuna faktycznego, zgodnie z
art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i
Rzeczniku Praw Pacjenta, należy rozumieć osobę sprawującą, bez obowiązku
ustawowego, stałą opiekę nad pacjentem, który ze względu na wiek, stan
zdrowia albo stan psychiczny opieki takiej wymaga. 11. Pacjent ma prawo do informacji o prawach
pacjenta określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta
i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz w przepisach odrębnych, uwzględniającej
ograniczenia tych praw określone w tych przepisach. Podmiot udzielający
świadczeń zdrowotnych udostępnia tę informację w formie pisemnej, poprzez
umieszczenie jej w swoim lokalu, w miejscu ogólnodostępnym. Wymóg
udostępniania informacji o prawach pacjenta nie ma zastosowania do
wykonywanych wyłącznie w miejscu wezwania indywidualnych praktyk lekarskich,
indywidualnych specjalistycznych praktyk lekarskich, indywidualnych praktyk
pielęgniarek, położnych i niemogącego się poruszać informację, udostępnia się
w sposób umożliwiający zapoznanie się z nią w pomieszczeniu, w którym pacjent
przebywa. 12. Podmiot wykonujący działalność leczniczą
podaje do wiadomości publicznej informacje o zakresie i rodzajach udzielanych
świadczeń zdrowotnych. Treść i forma tych informacji nie mogą mieć cech
reklamy. 13. Pacjent ma prawo do informacji o rodzaju i
zakresie świadczeń zdrowotnych udzielanych przez podmiot udzielający
świadczeń zdrowotnych, w tym o profilaktycznych programach zdrowotnych
finansowanych ze środków publicznych, realizowanych przez ten podmiot. III. Postanowienia szczegółowe 1. Personelowi medycznemu ani lekarzowi nie
wolno udzielać telefonicznej informacji o stanie zdrowia pacjenta. 2. Personel medyczny lub lekarz są
zobowiązani do zweryfikowania tożsamości Pacjenta przed: a) spełnieniem obowiązków informacyjnych lub
udzieleniem odpowiedzi na wynikające z przepisów RODO żądania związane z
przetwarzaniem danych osobowych zgodnie z art. 15-22 RODO; b) udostępnieniem Pacjentowi informacji
zawartych w dokumentacji medycznej i/lub informacji objętych tajemnicą osób wykonujących
zawody medyczne osób wskazanych w art. 24 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o
prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. 3. Weryfikacji tożsamości Pacjenta dokonuje
się poprzez kontrolę okazanego przez Pacjenta dokumentu potwierdzającego tożsamość.
Dokumentem potwierdzającym tożsamość jest w szczególności: dowód osobisty,
legitymacja studencka, prawo jazdy, paszport. 4. W przypadku, jeżeli w imieniu Pacjenta
małoletniego występuje przedstawiciel ustawowy, to tożsamość Pacjenta może
być potwierdzona również przez przedstawiciela ustawowego w drodze
oświadczenia i okazania dowodu tożsamości przedstawiciela ustawowego. 5. W przypadku, gdy weryfikacja tożsamości na
potrzeby realizacji czynności identyfikacyjnych jest utrudniona (np. na
odległość lub przy użyciu środków komunikacji elektronicznej) lub w sytuacji
powzięcia wątpliwości, co do tożsamości osoby zgłaszającej żądanie,
upoważniony pracownik medyczny uprawniony jest do żądania dodatkowych
informacji lub podjęcia przez osobę zgłaszającą żądanie dodatkowych działań
niezbędnych do potwierdzenia tożsamości tej osoby, takich jak podanie
dodatkowych danych osobowych w celu ich porównania z posiadanymi przez
podmiot leczniczy, 6. dokonanie czynności weryfikacyjnych przy
użyciu dostępnych urządzeń, np. przy wykorzystaniu kwalifikowanego podpisu
elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP, przelewu bankowego potwierdzającego zgodność
danych. 7. Informację o dacie i sposobie
przeprowadzenia weryfikacji osoby, której udzielił informacji utrwalone, w
tym informacje pozyskane na potrzeby weryfikacji danych. Podstawy prawne: - Ustawa
z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz. U. z 2018
r., poz. 160 z późn. zm.), - Ustawa
z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
(tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 1318 z późn. zm.), - Ustawa
z 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 z późn. zm.), - Rozporządzenie
Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w
sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i
w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy
95/46/WE (zwane także RODO). - Ustawa
z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn.
Dz. U. z 2018 r. poz. 617 z późn. zm.). |
||
|
||
|
[1] Osoba bliska – małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia w linii prostej, przedstawiciel ustawowy, osoba pozostająca we wspólnym pożyciu lub osoba wskazana przez pacjenta.